Artikkelit

Lakivalmistelu jo pykälää pidemmällä − uuden lain rakenne hahmottuu

09.02.2024

Lakivalmistelu jo pykälää pidemmällä − uuden lain rakenne hahmottuu

”Vaikka aikataulu on tiukka, valmistelun tavoite ei voi olla vain nopeasti, vaan myös laadukkaasti”, sanoo sivistyshallintouudistuksen lainvalmisteluryhmää luotsaava lainsäädäntöneuvos Eerikki Nurmi. Yhteistyö eri alaryhmien ja virastojen kanssa on tässä olennaista. 

Sivistyshallinnosta on tarkoitus säätää uusi laki, johon kootaan kaikille virastoille yhteiset asiat. Lisäksi valmistellaan virastokohtaiset lait ja muita asetuksia. Kyseessä on varsin mittava lakipaketti.

Lainvalmistelu kytkeytyy tiiviisti muuhun valmisteluun. Esimerkiksi yhteiset palvelut on ensin määriteltävä, jotta ne voidaan kirjoittaa lakiin. Ja jotta laissa voidaan määritellä, keitä se koskee, tarvitaan virastoille nimet. Toisaalla toimeenpanoa suunniteltaessa taas tarvitaan lainsäädännöstä tulevaa osviittaa, jotta esimerkiksi johtamista ja henkilöstöä koskevia asioita voidaan työstää. Siksi eri ryhmät tekevät valmistelussa tiivistä yhteistyötä.

Hyvään lopputulokseen tarvitaan myös virastoissa olevaa asiantuntemusta. Asiaa käsiteltäneen seuraavassa ohjausryhmässä, ja virastoja pyydetään nimeämään omat yhteyshenkilönsä valmistelun edetessä. Ministeriöstä lainvalmisteluryhmän työhön osallistuu eri toimialoja tuntevia juristeja.

Tiukka aikataulu edellyttää tiivistä yhteistyötä

Uudessa laissa valetaan sivistyshallinnon yhteinen perusta. Lain rakennetta on hahmoteltu lainvalmisteluryhmässä. 

Lakiin kirjataan yhteinen tarkoitus ja tavoitteet ministeriölle ja hallinnonalan virastoille, jotka muodostavat keskustason sivistyshallinnon. Laki sisältää muun muassa listan hallinnonalan virastoista ja määritelmän niiden toiminnan tarkoituksesta eli sivistyshallinnon ytimestä. Virastojen tehtävistä säädetään erikseen.

Laissa määriteltäisiin yhteiset palvelut ja toimintatavat eli sellaiset tehtävät, jotka virastoissa voidaan hoitaa keskitetysti tai yhteistyönä. 

Lisäksi lakiin tulisi asetuksenantovaltuus, jolla säädettäisiin kelpoisuudesta johtaviin virkoihin. Samaan tapaan asetuksella säädettäisiin asioiden ratkaisemisesta virastoissa.

Jotta uudistus etenisi suunnitellussa aikataulussa, eduskunnan tulisi hyväksyä lait keväällä 2025. Valmistelulle tämä tarkoittaa, että lakiluonnokset lausuntokierrosta varten tarvitaan vuodenvaihteessa. Siksi viimeistään syksyllä tarvitaan selvyys muun muassa siitä, miten lakisääteiset tehtävät on tarkoitus hoitaa.

Kun valmistelussa päästään rakennetta pidemmälle, luonnoksia on tarkoitus työstää yhdessä. Pykälien ja perustelujen sisällöissä avuksi on muu valmistelutyö. 

Lakivalmistelun aikana toiminta virastoissa jatkuu entiseen tapaan.