Artikkelit
11.01.2024
Sivistyshallinto 2030 -uudistushankkeen etenemisestä ministerilinjaukset
Lasten, nuorten ja perheiden ministeriryhmä linjasi joulukuussa ehdotuksesta sivistyshallinnon virastorakenteeksi ja uudistuksen valmistelujen reunaehdoista. Tätä ennen ehdotus käytiin läpi uudistushankkeen ohjausryhmässä.
− Tarvittavat linjaukset on nyt tehty ja pääsemme konkreettisesti etenemään uudistustyössä. Juuri nyt kenenkään työssä tai virastojen palveluissa ja toiminnassa ei kuitenkaan tapahdu muutoksia, kansliapäällikkö Anita Lehikoinen kertasi ministeriryhmän kuulumisia.
Ministeriryhmässä käsitellyn ehdotuksen mukaan sivistyshallinnossa toimisi 1.1.2026 alkaen ministeriön lisäksi viisi virastoa. Virastojen nimistä päätetään myöhemmin. Linjausten pohjalta uudistuksen valmistelua voidaan jatkaa niin, että uudet virastokokonaisuudet muodostuisivat seuraavasti:
- Kasvatuksesta, koulutuksesta ja kielestä vastaava kokonaisuus: Opetushallitus ja sen erillisyksiköt (Kansallinen koulutuksen arviointikeskus, Ylioppilastutkintolautakunta ja Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskus) sekä Kotimaisten kielten keskus.
- Kulttuuriperinnöstä vastaava kokonaisuus: Museovirasto ja Suomenlinnan hoitokunta. Suomen kansallismuseon hallinnollinen asema osana Museovirastoa säilyy nykyisellään. Uusi virasto toimisi kiinteistöhaltijavirastona. Parhaillaan neuvotellaan mahdollisuudesta palauttaa Museovirastolle kiinteistöhaltijaviraston asema. Suomenlinnan hoitokunta toimii jo nykyisin kiinteistöhaltijavirastona.
- Kirjasto- ja arkistotoiminnasta vastaavaa kokonaisuus: Kansallisarkisto, Saavutettavuuskirjasto Celia ja Varastokirjasto.
- Tieteen edistämisestä vastaa jatkossakin Suomen Akatemia.
- Taiteen ja kulttuurin edistämisestä vastaava kokonaisuus: Taiteen edistämiskeskus ja Kansallinen audiovisuaalinen instituutti.
Opintotuen muutoksenhakulautakunta sijoitettaisiin Sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunnan yhteyteen.
Virastot perustettaisiin uusina virastoina tai tarpeen mukaan virastoja yhdistäen. Tästä päätetään, kun valmistelu etenee käytännössä. Linjauksen pohjana on tavoite siitä, että virastot muodostuvat toiminnallisesti ja taloudellisesti tarkoituksenmukaisista ja tasapainoisista kokonaisuuksista.
Myös uudistuksen reunaehdot on lyöty lukkoon
Ministeriryhmässä linjattiin myös uudistuksen käytännön valmistelulle yhteiset reunaehdot, joita jatkovalmistelussa noudatetaan.
- Lainsäädäntö. Opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalan virastoille säädetään yhteinen laki sivistyshallinnon yhteisistä tavoitteista ja periaatteista, yhtenäisistä toimintatavoista ja keskitetysti tuotettavista palveluista. Virastokohtaisesti säädetään lait, joihin kootaan viraston toimintaa koskevat tehtävät ja tarvittaessa virastokohtainen organisaatio, esimerkiksi johtokunta. Virastojen nykyisten tehtävien ajankohtaisuus ja tarve arvioidaan säädöshankkeen aikana. Myös asetustasoisen sääntelyn uudistamistarve toteutetaan osana säädöshanketta. Hallituksen esitys sivistyshallintoa koskevasta lainsäädännöstä on tarkoitus valmistella niin, että lakiesitykset voidaan antaa eduskunnan päätettäväksi kevätistuntokaudella 2025.
- Henkilöstö. Henkilöstö siirtyy uusiin virastoihin tehtäviensä mukaisesti. Uudistus toteutetaan hyvää henkilöstöpolitiikkaa noudattaen.
- Taloudellisuus ja tuottavuus. Uusien virastojen toiminta sopeutetaan talouden osalta julkisen talouden suunnitelmaan. Uusi virastorakenne tukee osaltaan tuottavuusohjelman tavoitteiden saavuttamista.
- Toimintojen keskittäminen ja yhtenäistäminen. Tietohallinnon järjestämisessä ja digitalisaation ja yhteisten palveluiden edistämisessä tavoitellaan mahdollisimman laajasti keskitettyjä tai asiantuntijoiden verkostomaiseen yhteistyöhön perustuvia toimintatapoja. Tavoitteena on yhdenmukaisuuden varmistaminen ja päällekkäisyyksien karsiminen.
- Palveluiden ja toiminnan tunnettuus. On sovittu, että uudistuksessa huolehditaan siitä, että virastojen brändit ja niiden rakentamiseen suunniteltavat viestinnälliset ratkaisut tukevat uusien virastojen yhtenäisyyttä ja tuloksellisuutta sekä sivistyshallinnon selkeämpää rakennetta. Samalla asiakkaille tutut ja tärkeät palvelut löytyvät tunnistettavasti.
Haluatko tietää tarkemmin linjauksista? Sivistyshallinto 2030 -uudistuksen suuntaviivat -muistio on julkaistu hankkeen asiakirjoissa opetus- ja kulttuuriministeriön verkkosivuilla.