Artikkelit

Sivistyshallinto kurottelee kohti pilvipalveluja

28.10.2024

Sivistyshallinto kurottelee kohti pilvipalveluja

Ohjausryhmä linjasi, että perustietotekniikkapalveluissa edetään kohti yhteistä kokonaisuutta, jossa digityöympäristössä siirryttäisiin yhdessä kustannustehokkaisiin pilvipohjaisiin Valtti-työasemiin. Myös muita keskitettyjä palveluja on tarve kehittää, mutta harkiten ja etenemistahtia hidastaen. 

Sivistyshallinnon keskitettyjen kirjaamo-, asianhallinta- ja arkistopalvelujen osalta etenemistahtia päätettiin hidastaa ja harkita, miten ja millä edellytyksillä asiassa voitaisiin edetä. 

Yhtenäisen perustietotekniikan valmistelua sen sijaan jatketaan ja etenemistapaa tarkistetaan tarvittaessa. Ensimmäisessä vaiheessa yhtenäistettäisiin perustietotekniikkaa kuten työasemia, puhelimia, toimisto-ohjelmistoja, käyttäjähallintaa ym. ja niihin liittyvät palvelut järjestettäisiin sivistyshallinnossa keskitetysti. Yhdessä tekemisellä tavoitellaan tehokkuutta ja modernia työympäristöä sivistyshallinnolle.

Tarkempi ratkaisun yksityiskohtien ja toteutusprojektin suunnittelu aloitetaan  Valtorin kanssa heti. Työajatuksena on, että keskitetyn perustietotekniikan osalta yksi virasto koordinoisi yhteistä tilausta ja kustannukset jyvitettäisiin henkilömäärän mukaan. 

Nykyisin virastot hankkivat perustietotekniikan palvelunsa itsenäisesti Valtorilta ja käytössä on sekalaisesti palveluita joita niitä otetaan käyttöön ja päivitetään erilaisissa aikatauluissa. Jatkossa näiden osalta toimittaisiin yhtenäisesti.  Myös jatkossa virastoilla on omanlaisia kapasiteetti- ynnä muita palveluita, joiden osalta asioisivat itsenäisesti Valtorin kanssa. 

Talous- ja henkilöstöhallinnossa käytettävät tietojärjestelmät ovat valtion yhteisiä jatkossakin. 

Myös asiakkuudenhallintajärjestelmien hankinnassa sivistyshallinnossa on tarkoitus tehdä yhteistyötä. Asiassa edetään yhteisellä puitejärjestelmän hankinnalla ja mahdollisesti ottamalla käyttöön palautetta keräävä laatutyökalu.

Katse kauemmas

Digitalisaatio on ratkaisevassa roolissa yhteisessä kehittämisessä: tuottavuutta on lisättävä esimerkiksi palveluita sähköistämällä. Yhteisistä kustannustehokkaista hankinnoista, ratkaisuista ja ICT-arkkitehtuurista tulee entistä tärkeämpiä, kun rahat ovat tiukassa. Toisaalta tietohallinnon ja digitaalisten palveluiden vaatimukset kasvavat jatkuvasti sekä asiakkaiden odotusten että myös sääntelyn kehittyessä.

Valmistelun sivussa esiin on noussut alustavia kehittämisajatuksia sivistyshallinnon tietohallinnosta ja sen suunnasta. Ohjausryhmälle esiteltiin alustava malli vaihtoehtoisesta tavasta, jolla olisi mahdollista hakea säästöjä esimerkiksi päällekkäisyyksiä purkamalla ja ohjata varoja kehittämiseen. Mallissa tietohallinto ja tietojärjestelmien tuottaminen ja budjetti keskitettäisiin yhteen paikkaan, käytännössä johonkin virastoon perustettavaan osastoon, joka tuottaisi palvelut sovitulla tavalla sivistyshallinnon virastoille. Yhdessä toimien sivistyshallinto olisi osaavampi kehittäjä ja vaativampi asiakas toimittajille.

Etenemisessä on kuitenkin vielä monta muttaa ja jossia. Muutos vaatisi huolellista suunnittelua ja asioista sopimista, joten keskustelua aiheesta jatketaan.