Artikkelit
03.11.2025
Yhtenäisellä ympäristöllä saavutetaan tukea ja tehokkuutta
Työ monipaikkaistuu ja digitalisoituu. Yhtenäinen perustietotekniikan työympäristö auttaa sivistyshallintoa tarttumaan uusiin mahdollisuuksiin ensimmäisten joukossa valtiolla.
Sivistyshallinto 2030 -hankkeessa luodaan uusi yhtenäinen perustietotekniikan työskentely-ympäristö kaikille sivistyshallinnon virastoille. Uudistusta ei tehdä ainoastaan reaktiona muuttuvaan virastorakenteeseen vaan yhtenäistämisprojektin taustalla ovat myös muuttuneet työn tekemisen tavat sekä Sivistyshallinto 2030 -hankkeen tavoitteet virastojen palvelukyvyn ja tuottavuuden parantamisesta.
Perustietotekniikan yhtenäistämisprojektin ytimessä on työnteon monipaikkaistuminen ja siirtyminen pilveen. Yhtenäiset, monipuoliset ja tietoturvalliset työvälineet tukevat yhteistyötä sekä tiedon jakamista ja hyödyntämistä. Pilvipalveluratkaisuihin siirtyminen on yleinen tietotekniikan kehittymisen ja digitalisaation trendi, jonka aallonharjalle sivistyshallinto pääsee nyt nousemaan. Valtion IT-ympäristössä kyse on todellisesta edelläkävijyydestä.
Todennäköisesti muualla valtionhallinnossa seurataan perässä, koska yhtenäisemmän, turvallisemman ja toimivamman digitaalisen infrastruktuurin hyödyt ovat kiistattomia. Sivistyshallinnon virastoille muutos tapahtuu kätevästi samassa aikataulussa muiden Sivistyshallinto 2030 -hankkeen mukanaan tuomien muutosten kanssa.
”Lähtökohdat ovat olleet eri virastoilla hyvin moninaiset. On ollut erittäin mielenkiintoista olla luotsaamassa sivistyshallintoa kohti uusien, yhtenäisten ja tehokkaiden pilvipalveluiden hyödyntämistä. Näen selkeitä hyötyjä, kun käyttäjillä on yhtenäinen ympäristö, ja myös perustietotekniikan ja sen talouden hallinta vahvistuvat”, sanoo perustietotekniikan yhtenäistämisprojektin projektipäällikkö Jan Öhrnberg.
Digitalisaation edistämisen ja monipaikkaisen työnteon tukemisen lisäksi yhtenäisessä ympäristössä on tunnistettu lukuisia muitakin etuja. Yhdenmukaisten palveluiden ostaminen ja koko sivistyshallinnon laajuisen yhtenäisen asiakkuusryhmän muodostaminen antavat vipuvartta palvelutoimittajien suuntaan. Suurelle yhdenmukaiselle joukolle on helpompi neuvotella kustannustehokkaita ja toimivia ratkaisuja.
Lisäksi yhdenmukaiset järjestelmät helpottavat poikkihallinnollista yhteistyötä ja verkostomaisuutta sekä vähentävät teknisiä ja inhimillisiä riskejä palveluiden käytössä.