Artikkelit
18.12.2024
Kaakkois-Aasian kansainvälinen koulutus kasvaa voimakkaasti
Kaakkois-Aasia on merkittävä alue ulkomaisten opiskelijoiden lähtöalueena ja keskeinen alue kansainvälisille koulutusohjelmille. Vuonna 2022 yli 350 000 Kaakkois-Aasiasta kotoisin olevaa opiskelijaa opiskeli korkeakoulussa ulkomailla. Tämä tekee Kaakkois-Aasiasta maailman kolmanneksi suurimman alueen ulkomaisten opiskelijoiden liikkuvuuden osalta heti Kiinan ja Intian jälkeen. Alueen sisällä Vietnamista lähdetään ylivoimaisesti eniten ulkomaille opiskelemaan. Indonesia, Malesia sekä Filippiinit ovat myös merkittäviä lähtöalueita.
Kansainvälisen koulutuksen kehitystä tukevat keskeiset tekijät
Kaakkois-Aasian alueella kansainvälinen koulutus on kasvanut merkittävästi viime vuosina. Alueen nuori väestörakenne ja talouskehitys ovat kasvua tukevia tekijöitä. Alueella on 168 miljoonaa nuorta (alle 14-vuotiaat), mikä edustaa 25 prosenttia koko väestöstä. Tämä väestökehitys lisää sekä kansainvälisen että kansallisen koulutuksen kysyntää myös jatkossa. Lisäksi alueen talouskasvu on ollut huomattavaa. Talouskehitys on luonut nousevan keskiluokan, jolla on taloudelliset mahdollisuudet lähettää lapset korkeakouluihin myös ulkomaille. Kaakkois-Aasian alueella sosiaalinen tausta määrittää edelleen koulutukseen pääsyä vahvasti. Merkittäviä eroja korkea-asteen koulutukseen osallistumisessa ja sen suorittamisessa ilmenee sijainnin ja sosioekonomisen aseman mukaan. Matalin korkeakoulutusaste on Laosissa (13%) ja korkein Singaporessa (93%).
Kaakkois-Aasian hallitukset tukevat aktiivisesti maiden välisiä koulutushankkeita. Tämän lisäksi joissakin paikallisissa koulutusjärjestelmissä on kapasiteetti- ja laatupuutteita, mikä avaa uusia mahdollisuuksia kansainvälisille koulutuksen tarjoajille. Monet alueen perheet, erityisesti vanhemmat, ovat nykyään paremmin tietoisia kansainvälisestä koulutuksesta sekä opiskelijaliikkuvuuden ja ulkomaisten tutkintojen tarjoamista mahdollisuuksista. Tämä tekee sekä ulkomailla opiskelusta, että rajat ylittävästä koulutuksesta (transnational education programme = TNE) hyviä vaihtoehtoja. Malesia ja Singapore houkuttelevat huomattavan määrän kansainvälisiä opiskelijoita kaikkialta Kaakkois-Aasiasta, sillä valittavana on monia englanninkielisiä tutkinto-opintoja tai vaihto-ohjelmia. TNE-ohjelmat ovat yksi Kaakkois-Aasian koulutuksen kansainvälistymisen keinoista. Muita keinoja on houkutella alueen ulkopuolisia opiskelijoita opiskelemaan Kaakkois-Aasiaan sekä tehdä kahdenvälistä yhteistyötä alueen maiden välillä samoin kuin esimerkiksi ASEAN-EU akselilla.
Mitä Kaakkois-Aasian markkinoilla kannattaa huomioida?
Yhä useampi Kaakkois-Aasiasta ulkomaille opiskelemaan lähtevä ei enää halua lähteä Aasian ulkopuolelle. Japani ja Etelä-Korea ovat kasvattaneet suosiotaan vietnamilaisten, indonesialaisten ja malesialaisten opiskelijoiden keskuudessa, nousten viiden suosituimman kohdemaan joukkoon. Näiden lisäksi myös Hongkong ja Taiwan panostavat aktiivisesti opiskelijoiden houkutteluun tarjoamalla erityisesti työllistymismahdollisuuksia. TNE-ohjelmat tekevät Kaakkois-Aasiaan jäämisestä helppoa. TNE-ohjelmat viittaavat tietyn maan tarjoamiin koulutusohjelmiin, joita tarjotaan kyseisen maan ulkopuolella. Viime vuosina kansainvälisten ja kaksikielisten koulujen määrä on kasvanut merkittävästi erityisesti Vietnamin ja Indonesian markkinoilla. Esimerkiksi Vietnam on yksi Iso-Britannian nopeimmin kasvavista TNE-markkinoista. Kaakkois-Aasia on keskeinen alue myös Australian TNE-ohjelmille, ja yhä useampi kampus perustetaan Singaporeen, Malesiaan, Vietnamiin ja Indonesiaan. Vuonna 2021 yli 53 000 opiskelijaa opiskeli Australian TNE-ohjelmissa Singaporessa, Malesiassa ja Vietnamissa.
Avainasemassa koulutusliikkuvuudessa on koulutusagentit. Agentit toimivat välittäjinä yhdistäen opiskelijat ja heidän perheensä ulkomaisiin oppilaitoksiin. On ennustettu, että kansainvälisen koulutuksen lisääntyvä automaatio ja digitalisaatio vähentäisivät agenttien arvoa prosessissa. Monilla tärkeillä markkinoilla Kaakkois-Aasiassa agenttien rooli kuitenkin vahvistuu ja kehittyy koko ajan. Asiakaskokemuksen merkitys on tullut ensisijaiseksi, ja koulutusagentit pyrkivät parantamaan sitä. Agentit opastavat opiskelijat ja perheet läpi monimutkaisten prosessien, jotka liittyvät ulkomailla opiskeluun, aina oppilaitosten ja viisumihakemusten navigoinnista lukukausimaksujen ja elinkustannusten helpottamiseen. Agentit tarjoavat myös englannin kielen tukea ja ovat yhä enemmän mukana tarjoamassa majoitusneuvontaa ja huolehtimassa opiskelijoiden hyvinvoinnista. Esimerkiksi Ison-Britannian, Australian ja Uuden-Seelannin oppilaitokset käyttävät agentteja ensisijaisena kanavanaan kansainvälisten opiskelijoiden rekrytoinnissa.
Tarkastelua Malesian, Indonesian, Vietnamin ja Singaporen opiskelijaliikkuvuuksista
TNE-ohjelmat ovat muuttaneet koulutuksen toteutustapoja Kaakkois-Aasian markkinoilla, kuten Indonesiassa, Malesiassa, Singaporessa ja Vietnamissa. TNE tarjoaa oppilaitoksille mahdollisuuden monipuolistaa opetustapojaan, tarjota joustavia polkuja ja erilaisia hintavaihtoehtoja. Ohjelmat ovat tuoneet alueelle mahdollisuuden hankkia lisäkoulutusta, ammatillisia sertifikaatteja ja osaamistodistuksia.
Kaakkois-Aasian kuumimpana opiskelukohteena pidetään tällä hetkellä Malesiaa. Perinteisiin opiskelukohteisiin verrattuna Malesia on halvempi vaihtoehto kansainvälisille opiskelijoille ja näyttäytyy myös modernina sekä turvallisena islamilaisena yhteiskuntana. Kiinalaiset muodostavat ylivoimaisesti suurimman osan Malesiassa korkeakoulutusta suorittavista ulkomaisista opiskelijoista. Vaikka Malesia ei todennäköisesti saavuta tavoitettaan 250 000 kansainvälisestä opiskelijasta vuoteen 2025 mennessä, vuoden 2022 arvioitu luku, joka vaihtelee 130 000 ja 170 000 välillä, vahvistaa Malesian aseman tärkeänä kansainvälisen koulutuksen keskuksena Kaakkois-Aasiassa. Malesian yliopistot ovat myös aktivoitumassa globaalissa TNE-ekosysteemissä. UCSI University on avannut kampuksen Bangladeshiin, ja Limkokwing Universitylla on kampuksia monella mantereella. Malesialaiset oppilaitokset ovat myös aktivoitumassa Vietnamissa.
Suosituimpia aineita, joita malesialaiset opiskelevat ulkomailla, ovat STEM-alat, kauppatieteet ja terveystieteet. UNESCOn (2023) mukaan malesialaisten opiskelijoiden suosituimmat kohdemaat ovat Iso-Britannia, Australia, Yhdysvallat, Japani ja Jordania. Toisaalta Kiina ja Singapore eivät raportoi UNESCOlle ulkomaalaisten opiskelijamääriä, mutta ovat todennäköisesti viiden suosituimman kohdemaan joukossa. Vastaavasti Malesiaan tulee eniten ulkomaalaisia opiskelijoita Kiinasta, Pakistanista ja Bangladeshista. Vipunen-tilastopalvelun mukaan Suomessa aloittaa vuosittain noin 20 uutta malesialaista tutkinto-opiskelijaa. Malesiassa yhä useammat opiskelijat etsivät kansainvälisiä jatko-opintomahdollisuuksia verrattuna aiempaan. Monet malesialaiset vanhemmat haluavat lapsilleen ulkomailla asumisen ja opiskelun kokemuksen. Vaikka Malesiassa voi suorittaa ulkomaalaisen tutkinnon, osa opiskelijoista jatkaa tohtoriopintoihin ulkomaille saadakseen kokemusta ulkomailla opiskelusta.
Indonesiassa on kasvava kysyntä paikallisesti tarjotuista ja edullisemmista kansainvälisistä koulutusvaihtoehdoista. TNE-ohjelmat ovat kehittyneet maassa hitaasti rajoittavien ja monimutkaisten säädösten vuoksi. Vuonna 2018 maa luopui osasta säännöksiä, ja ulkomaalaisten yliopistojen sivukampukset ovat nyt sallittuja. Australialainen Monash University avasi ensimmäisen ulkomaalaisten omistaman sivukampuksen Indonesiassa vuonna 2021, ja kolme muuta australialaista kampushanketta julkaistiin vuonna 2023. TNE-ohjelmat sopivat maan väestörakenteeseen, kasvavaan varallisuuteen ja kulttuuriseen mieltymykseen pysyä lähellä kotia. Indonesia rakentaa myös parhaillaan uutta pääkaupunkia Nusantaraan, mikä tarjoaa uusia mahdollisuuksia opiskelijaliikkuvuudelle ja palveluntarjoajille. UNESCOn (2023) tutkimuksen mukaan indonesialaisten opiskelijoiden suosituimmat opiskelukohteet ovat Australia, Malesia, Yhdysvallat, Japani ja Iso-Britannia. Suomessa opiskelevien indonesialaisten tutkinto-opiskelijoiden määrä vaihtelee Vipusen tilastopalvelun mukaan vuodesta riippuen 20 ja 80 opiskelijan välillä.
Vietnam on nousevassa avainasemassa Kaakkois-Aasian opiskelijaliikkuvuuden osalta. Maassa on valtava kiinnostus kansainvälistä koulutusta kohtaan, ja paikallista koulutusjärjestelmän laatua pyritään parantamaan. Vietnamin hallitus on pitkään suosinut yhteistyömalleja, mutta yhä enenevissä määrin sallii myös ulkomaalaisten yliopistojen sivukampuksia maahan. Viimeisten 30 vuoden aikana Vietnamin talous on kasvanut keskimäärin 6,8 % vuodessa, mikä tekee siitä maailman toiseksi nopeimmin kasvavan talouden Kiinan jälkeen. Vuonna 2021-2022 Vietnamin yliopistoihin oli saatavilla 550 000 uutta opiskelupaikkaa 795 000 hakijalle, mikä jätti lähes 250 000 hakijaa ilman opiskelupaikkaa. Vietnam on ollut Yhdistyneen kuningaskunnan nopeimmin kasvava TNE-markkina viime vuosina ja on nyt kolmanneksi suurin TNE-markkina alueella. Vietnamilaisten opiskelijoiden suosituimmat opiskelukohteet ulkomailla ovat Japani, Korea, Yhdysvallat, Australia ja Kanada. Suomessa aloittaa vuosittain noin 500-700 uutta vietnamilaista tutkinto-opiskelijaa.
Singaporen kansainvälisten koulujen ekosysteemi kasvoi merkittävästi vuosien 2018 ja 2023 välillä. Tänä aikana kansainvälisten koulujen määrä Singaporessa kasvoi 34 % ja opiskelijamäärät 19 %. Pandemia ja sen jälkeiset talousolosuhteet ovat kuitenkin vaikuttaneet opiskelijamäärien kasvuun, sillä ulkomaalaisten perheiden muutto Singaporeen, jotka ovat kansainvälisen koulutuksen avainkuluttajia, on hidastunut. Sen sijaan Singaporen kansainvälisissä kouluissa on nähty enemmän toisen asteen opiskelijoita Manner-Kiinasta ja Hongkongista. Monet heistä käyttävät Singaporen kansainvälisiä kouluvaihtoehtoja ponnahduslautana korkeakoulutukseen englanninkielisissä maissa, kuten Australiassa, Kanadassa, Uudessa-Seelannissa, Yhdistyneessä kuningaskunnassa ja Yhdysvalloissa. Opiskelijoille ja heidän vanhemmilleen Singaporen läheisyys Kiinaan, kiinan kielen laaja käyttö Singaporessa ja Singaporen maailmanlaajuinen maine akateemisessa erinomaisuudessa ovat erityisen tärkeitä tekijöitä. Samaan aikaan Singaporen haasteena on ylläpitää kulttuurista ja kielellistä monimuotoisuutta kouluyhteisössään.
Kaakkois-Aasian kansainvälisen koulutuksen kasvavat mahdollisuudet
Kaakkois-Aasian perheet ovat nykyään paremmin tietoisia kansainvälisen koulutuksen ja opiskelijaliikkuvuuden tarjoamista mahdollisuuksista, mikä lisää ulkomailla opiskelun ja TNE-ohjelmien houkuttelevuutta. Hallitukset tukevat kansainvälisen koulutuksen aloitteita, kuten kumppanuuksia ja sivukampusten perustamista. Pandemiaan liittyvän matkustuksen väheneminen on lisännyt TNE-ohjelmien suosiota, ja vanhemmat hakevat kansainvälisiä opintomahdollisuuksia yhä nuoremmille ja nuoremmille lapsilleen. Englanninkielinen koulutus on suosittua, mutta sitä ei aina taata paikallisissa järjestelmissä. Yhä useammat perheet voivat kustantaa kansainvälistä koulutusta pidempään, mikä valmistaa opiskelijoita paremmin kansainvälisiin korkeakouluopintoihin ja haastaa perinteiset koulutustarjoajat. Tämä tarjoaa oppilaitoksille uusia mahdollisuuksia yhteistyöhön kaksikielisten koulujen kanssa, erityisesti Indonesiassa ja Vietnamissa
Opiskelijat ja vanhemmat ovat usein hämmentyneitä kansainvälisiä opiskelumahdollisuuksia koskevasta tietomäärästä ja kaipaavat opastusta. Korona-pandemia korosti ulkomailla asumisen epävarmuutta. Tämän lisäksi monet oppilaitokset eivät pysty tarjoamaan yksilöllisiä palveluja perheille, mikä lisää agenttien tarvetta. Agenttien käyttö on kulttuurisesti juurtunutta Kaakkois-Aasiassa, eikä kansainvälinen koulutus ole poikkeus. Perheet odottavat yksilöllistä palvelua, jota on vaikea tarjota ilman paikallisten kulttuuristen mieltymysten ymmärrystä. Kaiken kaikkiaan Kaakkois-Aasian kansainvälisen koulutuksen kasvu jatkuu vahvana, tarjoten merkittäviä mahdollisuuksia sekä opiskelijoille että koulutuksen tarjoajille tulevaisuudessa.
Lähteet:
- Key Trends Shaping South East Asia’s Education Landscape. Acumen’s key trends in South East Asia. 2024. Acumen, part of Sannam S4 Group.
- https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/State%20of%20HE%20in%20SEA_SHARE.pptx.pdf
- British Council. Intra-regional mobility in East Asia. https://opportunities-insight.britishcouncil.org/short-articles/reports/intra-regional-mobility-east-asia?utm_source=alert&utm_medium=email&utm_campaign=immediate&utm_content=news%3A%20Reports%20&_gl=1*pd43ad*_ga*NTIwOTM0NDE2LjE3MzM5MTAxNDU.*_ga_69GLCDRMSF*MTczMzk2OTE0MC4zLjEuMTczMzk2OTQzNS4wLjAuMA..*_ga_X5M3D7HLQQ*MTczMzk2OTEyOS4zLjEuMTczMzk2OTQzNS4wLjAuMA
Teksti ja kuva: Ella Suortti