Artikkelit

01.09.2025
Kestääkö akateeminen vapaus Intiassa
Akateeminen vapaus Intiassa on kokenut merkittävän laskun viime vuosikymmenen aikana. Vaikka maa panostaa voimakkaasti tieteeseen, teknologiaan ja korkeakoulutuksen kehittämiseen, samanaikaisesti poliittinen kontrolli, ideologinen ohjaus ja akateemisen toiminnan rajoitukset ovat herättäneet huolta akateemisen vapauden tilasta. Intia kansainvälistyy ja vahvistaa asemaansa maailman suurvaltojen joukossa. Intia on demokratia, joka tukee perustuslaista lähtien, tieteellisen ajattelun vapautta ja merkitystä – jää nähtäväksi millä aikavälillä akateeminen vapaus palautuu pohjalukemista takaisin sille kuuluvaan asemaan. Yliopistoissa kytee tieteen palo.
Akateeminen vapaus horjuu kunnianhimoisten kehittämistavoitteiden ja geopoliittisten paineiden kuohunnassa
Akateeminen vapaus Intiassa on kokenut merkittävän laskun viime vuosikymmenen aikana. Tieteen vapaus ja sen eri ulottuvuudet ja syyt ovat erityisen mielenkiintoinen tarkastelun kohde maassa, jossa akateeminen koulutus, tutkimus ja innovaatiot kasvavat kovaa vauhtia. Samalla maa investoi massiivisiin kansallisiin T&K missioihin, uudistaa korkeakoulutusta, kansainvälistyy ja vahvistaa asemaansa maailman suurvaltojen joukossa. Intia tulee jatkossa olemaan maa, joka luo suuntaa tieteissä ja teknologioissa – miten ja mitä asioita tehdään. Toisaalta poliittinen kontrolli kasvaa, opiskelijamielenosoituksia tukahdutetaan ja tieteellistä tutkimusta rajoitetaan. Rajoitukset ja toisaalta tieteen ja teknologian saavutukset muodostavat varsin moniulotteisen kuvan Intian korkeakoulukentästä. Intia on demokratia, joka tukee, jo perustuslaista lähtien, tieteellisen ajattelun vapautta ja merkitystä – jää nähtäväksi millä aikavälillä akateeminen vapaus palautuu takaisin sille kuuluvaan asemaan.
Intia on perinteisesti mielletty akateemisesti melko vapaaksi maaksi sekä maan omien toimijoiden mielestä että kansainvälisesti. Academic Freedom -indeksi vaihteli 0,60 ja 0,70 välillä vuodesta 1950 vuoteen 2012. Down to Earth raportoi vuonna 2023, että vuodesta 2013 Academic Freedom – indeksi on Intiassa laskenut kaikilla arvioitavilla osa-alueilla merkittävästi – tämä ajoittuu suurinpiirtein pääministeri Modin valtakauteen. Intia sijoittuu arvioitujen 179 maan huonoimpaan kolmannekseen. Intia pärjää huonosti “campus integrity”-arvioinnissa. Maa pärjää varsin heikosti myös ”Institutional autonomy of universities” ja ”Academic and cultural expression related to political issues”. Sen sijaan tutkimuksen ja opettamisen vapaus on hieman paremmalla tolalla kuin myös esimerkiksi akateemiset vaihdot. Intia itse vertaa itseään Kiinaan, jonka Academic freedom -indeksi on vielä reilusti huonompi. Silti Intiaa pidetään kansainvälisesti jo varsin rajoittuneena akateemisen vapauden maana.
Kuohuntaa yliopistoissa
Monet tutkijat ja opettajat näkevät Intian edelleen korkean akateemisen vapauden maana. Ajatellaan, että tutkimustuloksia ei vääristellä eikä tutkimusaiheisiin pyritä vaikuttamaan - paitsi tietysti tutkimusrahoitusta kohdentamalla. Yksityisten yliopistojen tilanne on hieman erilainen kuin valtionyliopistojen, joita paineet keskusjohdosta eniten rasittavat. Valtion keskusyliopistojen (Central Universities), jotka on perustettu parlamentin lailla ja ovat ministeriöiden alaisia, toimintaan artikkelin mukaan vaikutetaan eniten; opettajien protestoiminen tai vastakkaisten näkemysten esittäminen on vaikuttanut esim. palkan maksuun ja eläkeoikeuteen. Esimerkkejä löytyy runsaasti – toisaalta yliopistoja ja korkeakoulujakin on yhteensä yli 50 000, eniten lisääntyvä ohjaus koskettaa suoraan valtion yliopistoja. Tässä konkreettisina esimerkkeinä Jadavpur University Kolkatassa ja ja Jawaharlar Nehru yliopisto (JNU) Delhissä – molemmissa opiskelijat osoittavat mieltään. Kuohuntaa on nimityksissä, oppiaineissa ja sisällöissä, pääsykoetulosten oikeellisuudessa, korruptiosyytteissä ja paikkojen ja varojen kohdentamisessa jne. JNU:n opettajayhdistyksen mukaan esim. 48 henkilökunnan jäsentä, jotka osallistuivat 2018 mielenilmaisuun menettivät eläkkeensä tai muita etuja. Tapauksia puidaan yhä oikeudessa. Monet osavaltiot, joissa valta ei ole hallitsevalla pääministerin BJP-puolueella, vastustavat näkyvästi ylhäältä annettua politiikkaa
Kiintoisana mainintana The WIRE:n (2025) artikkelissa nostettiin esiin lisääntyvä valtion kontrolli osana yliopistojen rehtoreiksi (Vice Chancellor) valittavien vaatimusten muuttumista niin, että heidän ei enää tarvitse olla akateemisesti meritoituneita, vaan muutkin käyvät. Valintaa ei enää tee yliopisto tai osavaltion hallinto, Valtion hallinto nimittää rehtorit. Tämä nähdään yhtenä osana ”anti-intellektualismin” nousua. Toisaalta samanlainen suuntaus ammattijohtajien rekrytointiin on meneillään Euroopassakin.
Näyttää ilmeiseltä, että Modin hindu-nationalistinen hallinto vaikuttaa akateemiseen vapauteen ja pyrkii myös tuomaan oppisisältöihin BJP:n politiikan suuntaista ajattelua. Toisaalta turhan yksioikoista ajattelua akateemisen tutkimuksen ja koulutuksen tasosta tai suunnasta kannattaa välttää. Taustalla on monia esimerkiksi geopoliittisia tekijöitä, jotka vaikuttavat akateemisen tutkimuksen suuntaamiseen ja kontrolliin erityisesti kriittisillä aloilla. Vertailun vuoksi maailmatilanne vaikuttaa myös EU-maiden, Suomi mukaan luettuna, akateemisen vapauden kehittymiseen. Intian tiede, tutkimus ja innovaatiotoiminta kasvaa kohisten ja akateeminen kenttä on jatkuvassa muutoksessa tarkoituksena lisätä Intian omaa osaamista, omavaraisuutta ja puolustustehokkuutta matkalla kohti maailman kärkeä. Voi olla, että kova vauhti ja kasvutavoitteet ovat tuonut mukanaan myös synkän kääntöpuolen. Kuohunta yliopistoissa on aina myös osoitus tieteellisestä ja vapaasta ajattelusta ja kyvystä uudistua!
Huippututkimusta ja innovaatioita
Vaikka huoli akateemisesta vapaudesta on relevantti, paljon positiivistakin tapahtuu tieteen ja koulutuksen saralla. Intia on noussut globaalisti sekä innovaatio-osaajana että YK:n Frontier Technology-Readiness-Indeksissä (mittaa maiden valmiutta käyttää, ottaa käyttöön ja sopeutua uusiin teknologioihin) - mukaan luettuna AI, Intia investoi ja edistää tutkimusta ja kehitystä useiden kansallisten missioiden kautta ja tutkimuksen merkitys politiikkainstrumenttina kasvaa. Tieteellisten julkaisujen määrä on nopeassa kasvussa. Lisäksi kiinnitetään huomiota erityisesti naisten mahdollisuuksiin kouluttautua ja edetä urallaan tieteentekijöinä. Kansainvälinen yhteistyö lisääntyy EU:n kanssa ja on ollut jo pitkään tiivistä esimerkiksi USA:n ja Ison-Britannian kanssa.
Intian akateemisen vapauden tulevaisuus ei ole yksiselitteinen – mutta juuri tässä moniulotteisuudessa piilee sen kiinnostavuus. Kun tiede, politiikka ja yhteiskunta käyvät vuoropuhelua, syntyy mahdollisuus uudistua, vahvistua ja löytää tasapaino, jossa kriittinen ajattelu ja kansallinen kehitys voivat kulkea rinnakkain. Mitä enemmän olemme yhteistyössä sitä enemmän myös kansainvälisesti yhteinen ymmärrys tieteen vapaudesta ja kriittinen vuoropuhelu voi kehittyä.
Teksti: Liisa Toivonen, TFK-erityisasiantuntija, New Delhi
Kuva Pierrik Fillon-Ashida: Kestääkö akateeminen vapaus poliittista kuohuntaa? Liisa Toivonen ylittämässä kuohuvaa virtaa.
Lähteet
Article-14. (2025). India’s Fall In Global Academic Freedom Index Plays Out At Clampdown On Protest At A Delhi University. Retrieved from https://article-14.com
Hasan, Z. (2025). Political Intolerance and Declining Academic Freedom in India. The Hindu Centre for Politics and Public Policy. Retrieved from https://thehinducentre.com
Chowdhury, K. (2025). Plummeting Academic Freedom and Autonomy in Modi’s India. The Diplomat. Retrieved from https://thediplomat.com
The Diplomat. (2025). THE DIPLOMAT artikkeli 2025.docx. Retrieved from https://thediplomat.com
Keskustelut intialaisten tieteentekijöiden kanssa