Artikkelit
18.12.2024
Korkeakoulutuksen kansainvälistyminen on Intian talouskasvun keskiössä – intialaiset opiskelijat lähtevät ahkerasti maailmalle, mutta Intiassa opiskelu ei ulkomaalaisia juurikaan kiinnosta
Intian uusi NEP2020-koulutuspolitiikka nähdään keskeisenä välineenä Intian nostamiseksi maailman kolmanneksi suurimmaksi taloudeksi ja kehittyneeksi valtioksi. Korkeakoulutuksen kansainvälistyminen on sen ytimessä. Noin 1,3 miljoonaa intialaista opiskelee vuosittain ulkomailla, mutta Intian 43 miljoonasta korkeakouluopiskelijasta ulkomaalaisia on vain noin 70 000. Intian tavoitteena on kasvattaa ulkomaalaisopiskelijoiden määrää omissa korkeakouluissaan, toisaalta lisääntyvää ulkomailla opiskelua kohtaan on alettu esittää Intiassa myös kritiikkiä. Toistaiseksi ulkomaille opiskelemaan lähtevien intialaisten määrä on kuitenkin ollut jatkuvassa kasvussa. EU-maat ovat kasvattamassa suosiotaan intialaisten opiskelukohteina.
Eurooppa kiinnostaa intialaisopiskelijoita aiempaa enemmän
Ulkomailla opiskelevien intialaisten määrä on kasvanut tasaisesti. Kun vuonna 2017 intialaisopiskelijoita oli maailmalla noin 450 000, tänä vuonna opiskelijamäärä on kasvanut arviolta noin 1,3 miljoonaan. Valtaosa ulkomaille lähtevistä opiskelijoista on perinteisesti mennyt englanninkielisiin Kanadaan, Yhdysvaltoihin, Isoon-Britanniaan ja Australiaan. Pelkästään Kanadassa opiskelee yli 400 000 intialaista.
Kasvanut opiskelijoiden muuttoliike Intiasta sekä muun muassa anglosaksisten maiden korkeat kustannukset ja kiristynyt viisumipolitiikka ovat lisänneet intialaisten kiinnostusta opiskella myös EU-maissa. EU:n tilastojen mukaan lukuvuonna 2022–23 EU-jäsenvaltioissa opiskeli yhteensä lähes 85 000 intialaista, joista noin puolet Saksassa. Seuraavaksi eniten intialaisopiskelijoita on Ranskassa, joka tavoittelee intialaisten määrän kasvattamista nykyisestä vajaasta 10 000 opiskelijasta yli 30 000 opiskelijaan vuoteen 2030 mennessä. Väkilukuun nähden intialaisopiskelijoita on melko paljon myös muutamissa pienemmissä EU-maissa, kuten Latviassa. Suomessa intialaisia opiskelijoita on muutama tuhat. Intialaisten näkökulmasta EU-maiden houkuttelevuutta opiskelukohteena lisäävät kohtuuhintainen ja laadukas koulutus sekä esimerkiksi Yhdysvaltoja joustavammat oleskelulupakäytännöt. Lisääntyneen englanninkielisen koulutustarjonnan myötä kielitaidon puute ei ole enää yhtä rajoittava tekijä kuin aikaisemmin. EU:n ja yksittäisten jäsenmaiden apurahaohjelmat auttavat myös opiskelijahoukuttelussa. Erasmus Mundus -ohjelman kautta Eurooppaan tulleista aasialaisista opiskelijoista lähes viidennes on Intiasta, maailmanlaajuisesti luku vastaa reilua 10%.
Intialaisia on perinteisesti hakeutunut opiskelemaan myös entisen Neuvostoliiton alueelle, jonne heitä on lähtenyt varsinkin edullisen lääketieteellisen koulutuksen perässä. Venäjän suosio on laskussa, mutta edelleen noin 25 000 intialaista opiskelee maassa. Ennen sotaa myös Ukrainassa oli merkittävä joukko intialaisia – nyt opiskelijoita on lähtenyt muun muassa Kirgisiaan ja Kazakstaniin. Toisin kuin länsimaissa opiskelevat, entisen Neuvostoliiton alueelle lähtevät intialaiset palaavat opintojen jälkeen usein takaisin kotimaahansa.
Intialaisia opiskelijoita on merkittävä määrä myös Persianlahden vauraissa maissa, joihin heitä vetävät helposti saatavat oleskeluluvat ja hyvät työllistymismahdollisuudet. Pelkästään Arabiemiraateissa opiskelee lähes kaksinkertainen määrä intialaisia koko EU-alueeseen verrattuna.
Intia tavoittelee lisää kansainvälisiä opiskelijoita – myös omien lahjakkuuksien toivottaisiin pysyvän kotimaassa
Intian korkeakouluissa opiskelee yhteensä noin 70 000 ulkomaalaista, mikä on varsin pieni osuus maan 43 miljoonan korkeakouluopiskelijasta. Intiassa opiskelevien ulkomaalaisten määrä on kymmenen viime vuoden aikana kuitenkin kasvanut tasaisesti koronapandemian aikaista notkahdusta lukuun ottamatta. Intian opetusministeriön laatiman viimeisimmän All India Survey on Higher Education -selvityksen mukaan ulkomaalaiset opiskelijat ovat kotoisin lähinnä Intian lähialueen maista, kuten Nepalista (28% kaikista ulkomaalaisista opiskelijoista), Bangladeshista, Afganistanista ja Bhutanista sekä muista globaalin etelän valtioista. Selvityksen mukaan Yhdysvaltain kansalaisia opiskelee Intiassa useita tuhansia, mutta todennäköisesti kyse on pitkälti intialaistaustaisista.
Eurooppalaisia opiskelijoita ja tutkijoita on Intiassa korkeintaan muutamia satoja. Tosin Intian opetusministeriön tilastojen mukaan maassa opiskeli pelkästään Ahvenanmaalta 99 kandiopiskelijaa. Saarelaisten huikean Intia-kiinnostuksen sijaan kyseessä taitaa kuitenkin valitettavasti olla vain osoitus siitä, että intialaistilastoja kannattaa tulkita riittävällä lähdekriittisyydellä. Useissa EU-maissa ja Euroopan komissiossa kuitenkin toivotaan, että opiskelija- ja tutkijaliikkuvuutta olisi huomattavasti enemmän myös Intian suuntaan. Intian globaalin painoarvon kasvaessa olisi tärkeää, että Intiaa tunnettaisiin paremmin myös lännessä.
Intian omana tavoitteena on kymmenkertaistaa kansainvälisten opiskelijoiden määrä vuoteen 2047 mennessä. Intian korkeakoulujärjestelmän kansainvälistyminen on asetettu tavoitteeksi myös National Education Policy 2020 -koulutusuudistuksessa. Yhtenä keinona kehitetään joustavampia koulutuspolkuja ja opintopisteiden keräämistä, mikä mahdollistaisi paremmin myös lyhyiden opintojaksojen suorittamisen kumppaniyliopistoissa maailmalla. Sama voisi toimia houkuttimena toisinkin päin. Intia tavoittelee opiskelijoita varsinkin muista Aasian ja Afrikan kehittyvistä maista osana visiotaan globaalin etelän johtajuudesta. Vuonna 2018 Intian hallitus käynnisti Study in India -ohjelman, jossa ulkomaalaisten opiskelijoiden hakeutumista maan korkeakouluihin helpotettiin ja kansainvälisille opiskelijoille varattiin omia kiintiöitään.
Intiassa on viime aikoina myös esitetty huolta ulkomailla opiskelevien intialaisten kasvavasta määrästä. Nationalistista valtapuolue BJP:tä edustava varapresidentti Jagdeep Dhankar aiheutti hiljattain pienimuotoisen kohun, kun hän kutsui ulkomailla opiskelun suosiota nuorten keskuudessa ”uudeksi taudiksi”, joka aiheuttaa Intialle taloudellisia menetyksiä. Myös pääministeri Narendra Modi totesi elokuisessa itsenäisyyspäivän puheessaan Intian haluavan kehittää niin hyvän koulutusjärjestelmän, ettei intialaisten tarvitse lähteä opiskelemaan ulkomaille. Toistaiseksi ulkomailla opiskelu on kuitenkin houkuttelevin vaihtoehto niille, joilla on varaa ja mahdollisuus lähteä. Tästä osoituksena lienee se, että myös maan poliittinen eliitti lähettää mielellään jälkikasvunsa opiskelemaan länteen. Ulkomailla opiskelua taudiksi kutsuneen varapresidentti Dhankarin oma tytärkin suoritti tutkintonsa Yhdysvalloissa.
Intialaisilla opiskelijoilla on maailmalla yleisesti ottaen erinomainen maine ja maan parhaista osaajista käydään kovaa kilpailua. Yhdysvallat, Iso-Britannia, Australia ja Kanada ovat edelleen lahjakkaimpien intialaisten ykköskohteet, mutta 1,4 miljardin asukkaan maasta riittää hyviä opiskelijoita muuallekin. Suomen New Delhin -suurlähetystössä osaajahoukuttelua tehdään TFK-asiantuntijan, maakuvatiimin ja Business Finlandin yhteistyönä, ja myös EU-maiden yhteisissä tapahtumissa esitellään koulutusmahdollisuuksia Euroopassa.
Tärkeänä osana Modin hallituksen kansainvälistymispolitiikkaa on paitsi lisätä opiskelijoiden liikkuvuutta, opintojen joustavampia rakenteita, yhteistutkintoja- ja kurssimoduuleita myös houkutella kansainvälisiä toimijoita perustamaan kampuksiaan Intiaan. Siinä olisi kiinnostava mahdollisuus myös suomalaisille korkeakouluille mietittäväksi!
Teksti ja kuva: Joel Hakala ja Liisa Toivonen