Artikkelit

Latinalaisen Amerikan TFK-työn kohokohdat vuonna 2024 ja toiminnan kärjet vuodelle 2025

22.01.2025

Latinalaisen Amerikan TFK-työn kohokohdat vuonna 2024 ja toiminnan kärjet vuodelle 2025

Vuonna 2024 Latinalaisen Amerikan TFK-työllä edistettiin yhteistyötä ja kumppanuuksia, lisättiin Suomen näkyvyyttä LAK-alueen osaajien kohdemaana sekä syvennettiin LAK-alueen, ja erityisesti prioriteettimaa Brasilian korkeakoulu-, tutkimus- ja innovaatiopolitiikan tuntemusta suomalaisissa korkeakouluissa. Vuonna 2025 sama jatkuu muun muassa erilaisten vierailujen ja tapahtumien järjestämisen kautta sekä jatkamalla LAK-alueen toimintaympäristön ja yhteistyömahdollisuuksien seurantaa.

Raportointia ja osaajien houkuttelua vuonna 2024

Kuukausittaisten uutiskirjeiden ja säännöllisten uutisviestien lisäksi vuonna 2024 laadittiin laaja Katsaus Brasilian korkeakoulu- ja tiedeympäristöön, jossa esiteltiin Brasilian korkeakoulutuksen ja tieteen toimintaympäristöä, politiikkaa ja rahoitusta. Lisäksi laadittiin ensimmäinen versio suomalaisten korkeakoulujen toivomasta LAK-alueen rahoituskartoituksesta, lähtien liikkeelle Brasilian rahoitusinstituutioista ja instrumenteista, jotka tukevat kansainvälistä tutkimusyhteistyötä, tutkija- ja opiskelijaliikkuvuutta sekä tutkinto-opintoja ulkomailla. Erityisesti EU:n ja Brasilian rahoitusmahdollisuuksista viestittiin aktiivisesti myös sosiaalisessa mediassa sekä erillisin viestein korkeakouluille. 

Osaajahoukuttelun saralla tehtiin yhteistyötä moninaisten toimijoiden kanssa Brasiliassa ja Kolumbiassa. Syksyllä 2024 Suomi oli EURAXESS:n fokusmaa, jolloin tuotettiin EURAXESS-LAC-Finland –sivuston sisällöt, ml. Suomessa työskentelevien brasilialaisten tutkijoiden haastattelut. Myös EURAXESS-Brasilian koordinoimilla vierailulla São Paulon liittovaltion yliopistoihin (UFABC ja UNIFESP) esiteltiin Suomea opiskelijoiden ja tutkijoiden kohdemaana. Brasiliassa osallistuttiin syksyllä myös São Paulon yliopiston ja Brasílian yliopiston kansainvälisille opiskelijamessuille. Opiskelijahoukuttelutyötä tehtiin myös verkossa osallistuen Kolumbiassa Quindion yliopiston pohjoismaiselle viikolle sekä apuraharahoittaja Colfuturon ja koulutusagentuuri Instituto Nordicon järjestämiin Suomi-aiheisiin webinaareihin. OPH:n alueellisen Study in Finland Calling the Americas - webinaarin markkinointikampanja LAK-alueella oli menestys, ainakin, jos katsoo brasilialaisten osallistujien määrää, joita rekisteröityi webinaariin enemmän kuin mitään muuta kansallisuutta globaalisti. Vuoden päätteeksi luotiin suhteita myös brasilialaiseen koulutusagentuurien kattojärjestö Beltaan. 

Brasiliassa yhteistyön edistämistä kaikilla tasoilla

Brasilian kanssa yhteistyötä edistettiin vuonna 2024 kaikilla tasoilla aina ministeritason kumppanuuksista yksittäisten tutkijoiden väliseen yhteistyöhön. Maaliskuussa OKM:n korkeakoulupolitiikan johtajan vetämä korkeakouludelegaatio, ml. opetushallitus (OPH) ja kahdeksan korkeakoulua, vieraili Brasiliassa tavaten kansallisia ja osavaltioiden auktoriteetteja ja rahoittajia sekä kymmeniä korkeakouluja, tutkimuskeskuksia ja muita koulutusinstituutioita Rio de Janeirossa, Brasíliassa, São Paulossa ja Campinasissa. Palautteen mukaan suurimmalla osalla osallistuneista korkeakouluista on syntynyt vierailun seurauksena uutta liikkuvuus-, tutkimus- ja koulutusyhteistyötä brasilialaisten korkeakoulujen ja muiden koulutusinstituutioiden kanssa. 

Osana vierailua järjestettiin myös viranomaistapaamiset Brasilian opetusministerin sekä opetusministeriön korkeakoulupolitiikan yksikön ja maan suurimman kansallisen apuraharahoittaja CAPES:n johtajien kanssa keskustellen erityisesti opettajankoulutusyhteistyöstä. Yhteistyökeskusteluja jatkettiin CAPES:n kanssa pitkin vuotta. Osittain vierailun seurauksena voidaan pitää Opetusministeri Anders Adlercreutzin osallistumista UNESCO:n Global Education Meeting -tapahtumaan Fortalezassa loka-marraskuussa 2024, jolloin järjestettiin myös bilateraali tapaaminen Brasilian opetusministeri Camilo Santanan kanssa. Tapaamisessa keskusteltiin yhteistyön konkretisoimisesta opettajakoulutuksen ja toisen asteen teknillisen koulutuksen kehittämiseen saralla, joihin suomalaiset korkeakoulut ovat esittäneet kiinnostustaan.

Maaliskuussa toteutettiin TFK-LAK-työn aloitteesta myös Brasilian ensimmäisen EU-rahotteisen TAIEX-hankkeen puitteissa mediakasvatuspolitiikka koskeva yhteiskunnallisen viestinnän ministeriön ja opetusministeriön opintomatka Suomeen Kansallisen Audiovisuaalisen Instituutin KAVI:n vieraina. Delegaatio tapasi myös suomalaisia yliopistoja. Hankkeen Brasiliaan suuntautuva vierailu toteutetaan kevään 2025 aikana. 

Suomen korkeakoulu- ja tiedepolitiikkaa esiteltiin ja yhteistyömahdollisuuksista keskusteltiin tapaamisissa mm. São Paulon osavaltion tutkimus- ja innovaatiorahoittaja FAPESP:n kanssa ja huhtikuisessa FAUBAI-konferenssissa São Paulossa, johon myös Suomen koulutussuurlähettiläs osallistui. Kesäkuussa FAPESP:n edustajia ja sen hallinnoiman Amazonia+10 -rahoitusohjelman johtaja vierailivat Suomessa tavaten Suomen Akatemiaa sekä eri tutkimusryhmiä erityisesti ilmastonmuutoksen, alkuperäiskansojen tutkimuksen, biotalouden ja metsätieteiden saralla.

Koulutusalan maakuvatyötä ja yhteistyökeskusteluja Kolumbiassa, Argentiinassa ja Paraguayssa
Kolumbian kanssa yhteistyökeskusteluja käytiin erityisesti opettajakoulutuksen saralla. Helmikuussa 2024 järjestettiin korkeakouluille pyöreän pöydän keskustelu Suomen Bogotan suurlähetystön kanssa koskien ammatillisen opettajakoulutuksen yhteistyömahdollisuuksia. Yhteistyökeskustelut jatkuivat syksyllä Kolumbian kansallisen ammattikoulutusinstituutti SENA:n ja joidenkin suomalaisten korkeakoulujen kesken. Toukokuussa Bogotassa tavattiin korkeakoulutuksen varaministerin kanssa keskustellen erityisesti heitä kiinnostavasta Suomen ammattikorkeakoulumallista sekä vierailtiin Los Andesin, Rosarion ja Externadon yliopistoissa. Syyskuussa osallistuttiin Medellinissä ExpoEducación -tapahtumaan puhuen mm. suomalaisesta opettajankoulutuksesta sekä koulutuksen tutkimuksesta ja innovaatioista. Tapahtuman yhteydessä tavattiin myös Kolumbian kasvatustieteellisten tiedekuntien yhdistystä ASCOFADE:a ja heidän jäsentiedekuntiensa dekaaneja, jotka olivat kiinnostuneita yhteistyön kehittämisestä suomalaisten korkeakoulujen kanssa ja järjestämään myös delegaatiovierailun Suomeen. Medellinissä vierailtiin myös Antioquian yliopistossa.

Syyskuussa vierailtiin Argentiinan Córdobassa, jossa Argentiinan provinssien opetusministerit ja kansallisen opetussihteeristön edustus kokoontuivat ajatushautomo CIPPEC:n järjestämään koulutuksen kehittämistä koskevaan kansalliseen seminaariin. Syksyllä tuettiin myös Uruguayn koulutusinnovaatioiden digitaaliteknologiakeskus CEIBAL:n lokakuista vierailua Suomessa, jossa CEIBAL tapasi julkishallinnon ja korkeakoulujen edustajia. Marraskuussa vierailtiin Suomen Buenos Airesin suurlähetystön kanssa Paraguayn Asunciónissa edistämässä yhteistyömahdollisuuksia liittyen Paraguayn metsäteollisuutta tukevan ammatillisen koulutuksen kehittämiseen ja opettajakoulutukseen. 

Fortalezan vierailun yhteydessä loka-marraskuussa 2024 opetusministerimme tapasi Brasilian kollegan lisäksi myös Perun opetusministerin sekä Chilen ja Kolumbian varaopetusministerit. Erityistä kiinnostusta esitettiin Perussa toteutettuun mittavaan koulujen rakennushankkeeseen ja sen replikointiin myös muissa maissa. 

Kansallisen koordinaation edistäminen LAK-alueen suuntaan

LAK-alue oli keväällä 2024 keskiössä Seinäjoella, kun KV-kevätpäivillä osallistuttiin neljään eri sessioon keskustellen BRICS-maiden välisistä suhteista, Brasilian yhteistyöstä, korkeakoulujen alueellisista kansainvälistymisstrategioista sekä korkeakoulujen globaaliverkoston vaikutuksista ja tulevaisuudesta. 
Verkkokokoukset suomalaisten korkeakoulujen TFK-LAC-HEI-verkoston kesken mahdollistivat vuonna 2024 yhteistyömahdollisuuksien viestimistä ja tulevan toiminnan suunnittelua yhdessä korkeakoulujen kanssa. Verkoston yhteisellä Teams-alustalla jaettiin raportteja ja kartoituksia. Viestintää tiivistettiin myös OPH:n rahoittamien LAK-alueen yhteistyöhankkeiden kanssa, minkä seurauksena onkin jo syntynyt alueelle suuntautuviin hankevierailuihin liittyviä yhteistyöaloitteita vuodelle 2025. Marraskuussa tavattiin Helsingissä myös suomalaisten yliopistojen Brasilian Amazonin tutkijoiden verkoston kanssa, suunnitellen yhteistyötä COP-30 –konferenssiin liittyen. LAK-alueella olevien Suomen edustustojen koulutus- ja tutkimusyhteistyöstä vastaavan henkilöstön kanssa järjestettiin myös säännöllisiä kokouksia yhteistyön koordinoimiseksi. 

Vuonna 2025 vierailuja ja tapahtumia yhteistyön ja osaajahoukuttelun edistämiseksi 

Vuosi 2025 on käynnistynyt kiireisesti Team Finland Knowledge for Women and Girls in Science –kampanjan äärellä. Kansainvälisenä naisten ja tyttöjen tiedepäivänä 11. helmikuuta järjestetään webinaari, jonka tavoitteena on käynnistää ja vahvistaa Suomen ja Latinaisen Amerikan välistä dialogia tieteen tasa-arvon edistämiseksi. 

Bilateraaleja suhteita Brasilian kanssa pyritään tukemaan tänä vuonna mm. fasilitoimalla OPH:n ja CAPES:n välisiä yhteistyökeskusteluja ja edistämällä ammatillisen koulutuksen kehittämiseen liittyvää yhteistyötä Brasilian opetusministeriön kanssa. 

Maaliskuussa osallistutaan IDB:n (Inter-American Development Bank) vuosikokoukseen Chilen Santiagossa, kiinnostuksena syventää ymmärrystä pankin rahoituksesta koulutusyhteistyölle. Tapahtuman yhteydessä on tarkoitus vierailla myös paikallisissa korkeakouluissa ja järjestää tapaamisia mm. apuraharahoittajien kanssa. 

Brasiliassa osallistutaan huhtikuussa FAUBAI-konferenssiin Brasíliassa, jossa esitellään korkeakoulujen kanssa suomalaisia TFK-hankkeita ja korkeakouluyhteistyötä kestävän kehityksen edistämiseksi. Tapahtuman yhteydessä järjestetään osallistuvien korkeakoulujen toiveesta myös muita vierailuja ja tapaamisia. Toukokuussa toimitaan kanssajärjestäjänä São Paulossa järjestettävän Maailman kiertotalousfoorumin koulutus- ja taidot -aiheisissa sessioissa, liittyen erityisesti ammatillisen kiertotalouskoulutuksen kehittämiseen. Myös marraskuussa Brasilian Belémissä järjestettävään COP-30 -ilmastokonferenssiin liittyen pyritään kehittämään yhteistyötä suomalaisten korkeakoulujen kanssa. 

Syksylle on alustavasti suunnitteilla Suomi -alumnit ja -ystävät -tapahtuma São Paulossa ja alumneja pyritään kutsumaan myös muihin alueella järjestettäviin tapahtumiin. Osaajahoukuttelutyötä jatketaan myös osallistumalla erityisesti EURAXESS-Brasilian järjestämiin delegaatiovierailuihin eri osavaltioissa. Lisäksi osallistutaan alueen yhteistyökumppanien järjestämiin opiskelijahoukutteluwebinaareihin ja jatketaan yhteistyötä SiF:n kanssa. Yhteistyökeskusteluja jatketaan myös koulutusagentuurien kanssa. 

Selvitysten ja raportoinnin saralla LAK-alueen rahoitusmahdollisuuksien kartoitusta täydennetään yksityisten brasilialaisten säätiöiden sekä muiden LAK-maiden instituutioiden osalta. Tuloillaan on myös katsaus Chilen korkeakoulu- ja tiedeympäristöön. Muita seurattavia teemoja tulevat olemaan mm. Brasilian kansallisen TTI-strategian, tekoälystrategian ja korkeakoulujen kansainvälistämisen toimeenpano, EU:n rahoitusmahdollisuudet LAK-alueen kanssa sekä alueidenvälinen EU-CELAC-TTI-dialogi ja bilateraali EU-Brasilia TTI-yhteistyö. 

Aktiivista kansallista yhteistyön koordinaatiota jatketaan aiemmin mainittujen suomalaisten toimijaverkostojen kanssa, tavoitteena erityisesti tiedottaa alueen yhteistyömahdollisuuksista ja selvittää suomalaisten korkeakoulujen tarpeita ja toiveita LAK-alueen suuntaan. Yhteydenpitoa jatketaan aktiivisesti myös LAK-alueen yhteistyöstä kiinnostuneiden tutkimustoimijoiden kanssa. 

Mikäli joku mennyt tai tuleva toiminto kiinnostaa, otahan yhteyttä THK-eat Johannaan: johanna.kivimaki@gov.fi 

Lisätietoja: 
•    Kivimäki, Johanna (11.6.2024.) Katsaus Brasilian korkeakoulu- ja tiedeympäristöön. https://um.fi/edustustojen-raportit/-/asset_publisher/W41AhLdTjdag/content/katsaus-brasilian-korkeakoulu-ja-tutkimusymparistoon/384951
•    EURAXESS-LAC, Focus on Finland. https://euraxess.ec.europa.eu/worldwide/lac/news/overview-research-collaboration-between-finland-and-lac-region-interviews

Teksti ja kuva: Johanna Kivimäki, OKM-vetoinen korkeakouludelegaatio tutustumassa Sao Paulon yliopiston merenkulun simulaattoriin maaliskuussa 2024.