Artikkelit

Palkankorotuksia ja lukuvuosimaksuhelpotuksia sekä uusia reittejä opettajaksi – riittävätkö nämä parantamaan opettajan ammatin veto- ja pitovoimaa Englannissa

22.10.2024

Palkankorotuksia ja lukuvuosimaksuhelpotuksia sekä uusia reittejä opettajaksi – riittävätkö nämä parantamaan opettajan ammatin veto- ja pitovoimaa Englannissa

Britannian heinäkuussa aloittanut Labour-hallitus lupasi vaaliohjelmassaan tehdä uusien opettajien rekrytoinnista prioriteetin, ja nimesi 6 500 uuden opettajan rekrytoinnin yhdeksi kuudesta päätavoitteistaan. Opettajille on luvattu palkankorotuksia ja reittejä opettajan pätevyyden saavuttamiseen monipuolistetaan: opettajaksi voi nyt kouluttautua myös oppisopimuskoulutuksessa.

The National Foundation for Educational Research -järjestön (NFER) vuosittainen työmarkkinaraportti totesi opetajapulan Englannissa olevan kriittisellä tasolla, ja opettajakoulutuksen aloittavien määrän jäävän alle sen, mitä tarvitaan riittävän opetushenkilöstön takaamiseksi tulevaisuudessa. Raportti ennustaa opetusministeriön jäävän jopa 40 prosenttia tavoitteestaan yläkoulun opettajien rekrytointimäärässä vuodelle 2024-2025, vaikka parannusta edellisvuoteen on havaittavissa. Opettajatarve on suurin tietyissä oppiaineissa, mm. matematiikassa. Vastaavia ongelmia on nähty myös muualla UKssa: yläkoulun opettajista on pulaa myös sekä Walesissa, Skotlannissa että Pohjois-Irlannissa. Englannissa tilanteen odotetaan heikkenevän tulevana vuonna myös alakoulun opettajien osalta.
 
Opetusalaa vaivaa erityisesti Englannissa sekä rekrytointiongelma että pysyvyysongelma: edellisenä vuonna useampi jätti alan kuin aloitti opettajakoulutuksen. Opettajien työolot ovat olleet näkyvästi esillä paikallisina ja valtakunnallisina lakkoina. Opettajien ammattiliitot ovat saavuttaneet palkankorotustavoitteitaan, mutta työmääristä johtuvat ongelmat ovat vaikeampia ratkaista. 

Opetusministeriön teettämässä kyselyssä 94 % opettajista, jotka kertoivat harkitsevansa alalta lähtemistä, nimesivät perusteeksi suuren työmäärän. NFER:in raportin mukaan opettajien työtuntien määrä on kasvanut, osittain oppilaiden pandemian jälkeisen yhä haastavamman käytöksen vuoksi. Raportin mukaan lähtöä harkitsevien opettajien määrä kasvaa yhä.

Ongelma on tunnistettu, kuinka uusi hallitus reagoi?

Hallituskauden alussa opetusministeri Bridget Phillipson totesi, että hallitus näkee hallituksen ja koulutussektorin välisten suhteiden parantamisen ja opettajan asiantuntija-ammatin arvostuksen lisäämisen keskeisinä keinona opettajien rekrytoinnin ja alalla pysymisen parantamisessa. Käytännössä tämä tarkoittaa mm. palkankorotuksia ja muita taloudellisia kannusteita. 

Vuonna 2024-2025 toteutetaan 5,5 prosentin palkankorotus (inflaatio huomioon ottaen), uudistetaan alalla pysymistä palkitsevaa palkkiojärjestelmää ja luodaan kannusteita uusille opettajille sekä varmistetaan mahdollisuudet ammatilliseen kehitykseen, työnohjaukseen ja tukeen. Englannissa opettajaksi on tälläkin hetkellä useita eri reittejä. Labourin tavoitteena on edelleen monipuolistaa ja joustavoittaa opiskelumahdollisuuksia. 

Opettajan kelpoisuuden voi Englannissa saavuttaa eri reittejä

Koulutusjärjestelmä Britanniassa on moninainen, myös opettajan kelpoisuuden voi saavuttaa monella eri tavalla. Englannin julkisissa ala- ja yläkouluissa opettajilta vaaditaan qualified teacher status QTS -pätevyys. Pääsääntöisesti pätevyys saavutetaan suorittamalla opettajien peruskoulutus (initial teacher training). Opettajien peruskoulutukseen pääsemiseksi hakijalla on oltava hyväksyttävästi suoritetut toisen asteen koulutuksen päättökokeen (GCSE) pakolliset aineet: matematiikka, englanti, ja alakoulun opettajiksi kouluttautuvien osalta myös luonnontieteet. Toinen edellytys on alempi korkeakoulututkinto, Britannian koulutusjärjestelmän mukainen bachelor’s degree tai sitä vastaava ulkomainen tutkinto, miltä tahansa alalta. Pätevyys on mahdollista saavuttaa myös osana korkeakoulututkintoa. 

Opettajan peruskoulutukseen ulkomaisella tutkinnolla hakevalta vaaditaan tutkinnon lisäksi toisen asteen koulutuksen pakollisia aineita vastaava taso matematiikassa, luonnontieteissä ja englannissa. Nämä voidaan myös korvata englannin kielen tasokokeella, tai suorittamalla koulutuksen järjestäjän valvoma vastaava tasokoe muissa aineissa. Näiden lisäksi hakijan on läpäistävä soveltuvuuskoe. 
 
Yläkoulun opettajilta vaaditaan lisäksi hyvää tuntemusta opetettavasta aineesta. Tuleva opettaja voi osoittaa osaamisensa korkeakoulututkinnolla, hän voi olla kirjoittanut opetettavan aineen osana toisen asteen päättävää A-levels -tutkintoa, tai osaamisen voi osoittaa myös relevantin työkokemuksen kautta. Jos tutkinnon suorittamisesta on yli viisi vuotta tai aiempaa opetettavan aineen tuntemusta ei ole, koulutuksen aikana tulee suorittaa lisäksi syventäviä kursseja oppiaineesta. 

Useita reittejä opettajaksi

Opettajan peruskoulutuksen Englannissa (ITT) voi suorittaa usealla eri tavalla, riippuen aiemmasta koulutuksesta ja työkokemuksesta. Toteutustavat voidaan jakaa oppisopimus-mallisiin ohjelmiin, joissa opettajakoulutus järjestetään työskentelykoulun johdolla, sekä ulkopuolisen palveluntarjoajan, kuten yliopiston johdolla toteutettaviin opintoihin. Opettajan peruskoulutusta tarjoavia tahoja on runsaasti, ja ohjelman sisältö vaihtelee sen tarjoajasta, toteutustavasta ja sillä saavutettavista kelpoisuuksista. Painotus on työssäoppimisessa, mutta sen kaikki muodot pitävät sisällään myös teoriaa. Pääsääntöisesti ohjelma koostuu yhdistelmästä ohjattua ja itsenäistä opettamista, seminaareja ja työpajoja, itsenäisesti suoritettavia tehtäviä, sekä mentoroinnista. 

Opettajan peruskoulutuksen voi suorittaa yliopistossa osana alempaa korkeakoulututkintoa, jolloin opiskelijalle voidaan antaa QTS-pätevyys valmistumisen yhteydessä. QTS-pätevyyden voi saada esimerkiksi taiteen, kasvatustieteen tai tieteen kandidaatintutkinnon yhteydessä. Tutkinnon kesto on 3-4 vuotta, ja opiskelijan tulee maksaa tyypilliset yliopiston lukukausimaksut. Tämän rinnalle on tuotu oppisopimus-pilotti (teacher degree apprenticeship), joka on kokoaikainen nelivuotinen tutkinto, jossa opiskelija jakaa aikansa yliopisto-opintojen (40 %) ja palkallisen työssäoppimisen välillä (60%). Lukukausimaksuja ei ole, mutta opiskelijat eivät myöskään ole oikeutettuja kaikkeen rahoitukseen, kuten opintolainoihin tai stipendeihin. Tutkinto-ohjelma on tällä hetkellä tarjolla matematiikanopettajaksi opiskeleville kourallisessa yliopistoja, mutta tarjonnan odotetaan laajenevan. 

Myös niille, joilla on jo aiempi korkeakoulututkinto, on tarjolla sekä maksuttomia että lukukausimaksullisia reittejä QTS-pätevyyteen. Lukukausimaksulliset yhden lukuvuoden kestävät koulutusohjelmat ovat tyypillisin tapa suorittaa peruskoulutus. Aiempiin opintomeriitteihin perustuen on tarjolla huomattavia apurahoja ja stipendejä niihin oppiaineisiin, joissa opettajien tarve on suurin, kuten matematiikassa, fysiikassa ja kemiassa. Eri opettajan peruskoulutusta tarjoavat tahot voivat asettaa hakijoille lisävaatimuksia, kuten tiettyjä arvosanaedellytyksiä. Työskentelyyn pohjautuvassa ’school direct salaried’ -reitissä lukukausimaksuja ei ole. Opettajat sijoittuvat kouluun, joka maksaa heille epäpätevän opettajan palkkaa yhden lukuvuoden kestävän koulutuksen ajalta. Koulut vastaavat itse opettajien rekrytoinnista ja koulutuksesta. Tähän valittavilta opettajilta vaaditaan tyypillisesti relevanttia työkokemusta kolmelta vuodelta sekä työnantajan suositus. 

Uutena opettajakoulutuksen muotona tarjotaan edellisiä yhdistelevää oppisopimus-mallista ohjelmaa. Koulutuksen kesto on 12 kuukautta, jonka ajalta koulu maksaa opettajalle palkkaa. Tästä ajasta 80 % käytetään työssäoppimiseen, ja 20 % vietetään yliopisto-opintojen parissa. Vuoden jälkeen suoritetaan loppuarviointi. Tämän lisäksi uusi ’korkean potentiaalin’ koulutusohjelma pyrkii rekrytoimaan erityisen ansioituneita valmistuneita ja alanvaihtajia, jotka eivät muuten todennäköisesti päätyisi opettajan ammattiin työskentelemään alueille, joissa tarve on erityisen suuri. Kaksivuotisen ohjelman aikana suoritetaan opettajan peruskoulutuksen lisäksi johtamiskoulutuksen opintoja. Työssäoppiminen on palkallinen arvosanaedellytykset täyttäneille, mutta palkattomana avoin sekä veloitukseton kaikille. 

Eroja alueiden välillä

Muualla UKssa opettajankoulutus poikkeaa osittain Englannin moninaisesta järjestelmästä. Korkeakoulututkinnon jälkeiset opettajan peruskoulutusohjelmat ovat pääsääntöisesti vuoden pituisia kuten Englannissa, mutta koulutusta tarjoavat ainoastaan yliopistot. Walesissa on tarjolla myös kahden vuoden palkallista työskentelyä sisältävä koulutusohjelma. Myös Walesissa on Englannin lisäksi käytössä QTS-pätevyys, ja kummassakin maassa saatu pätevyys tunnustetaan vastavuoroisesti ja automaattisesti. 

Skotlannissa ja Pohjois-Irlannissa opettajan pätevyys saavutetaan nelivuotisella kasvatustieteen korkeakoulututkinnolla, tai muun tutkinnon jälkeisen opettajankoulutuksen kautta, josta noin puolet on työssäoppimista. Skotlannissa tai Irlannissa opettajan kelpoisuuden saanut voi hakea QTS-pätevyyttä hakemuksella. Ulkomailla opettajan pätevyyden saaneet saavat opettaa englantilaisissa kouluissa neljä vuotta, jonka jälkeen QTS-pätevyys on pakollinen. Tietyissä muissa maissa, kuten esimerkiksi ETA-valtioissa opettajaksi kouluttautuneet, voivat hakea QTS-pätevyyttä hakemuksella. Korkeakoulututkinnon ja opettajankoulutuksen lisäksi kansainvälisiltä hakijoilta vaaditaan vähintään lukuvuoden työkokemusta opettajan työstä, sekä erinomaista englannin kielen taitoa.

Kaikissa kouluissa Englannissa ei vaadita QTS-pätevyyttä: esimerkiksi yksityiskoulut ja akatemioiksi luokiteltavat oppilaitokset saavat asettaa omat standardinsa henkilökunnan pätevyyksiä koskien. Pätevyyttä ei myöskään vaadita varhaiskasvatuksen tai GCSE-tutkinnon jälkeisten opintojen opettajilta, mutta QTS laajentaa huomattavasti opettajan työllistymismahdollisuuksia. 

Reaktioita hallituksen ratkaisuihin

Opettajien ammattikunnan ja hallituksen välit ovat olleet jännitteiset pitkään. Uuden hallituksen suunnitelma sekä tähänastiset toimet on nähty ammattikunnan keskuudessa tervetulleina. Palkankorotukset ovat askel oikeaan suuntaan, mutta on silti tunnustettava, että opettajien palkat ovat reaaliarvossa laskeneet useiden edellisvuosien ajan, eivätkä tule korotuksienkaan myötä palautumaan kymmenen vuoden takaiseen tasoon. Opettajien ammattiliitot, kuten UK:n suurimmat liitot NEU ja NASUWT, haluaisivat olla aktiivisemmin mukana luomassa sektoria ohjaavaa politiikkaa. Ne toiveikkaita hallituksen ottamasta suunnasta ja vastaanottavaisuudesta, mutta katsovat, että suurin työ on vielä edessäpäin.

Teksti: Korkeakouluharjoittelija Sophia Macnamara, Lontoo

Kuva: St Albansin koulun porttia koristaa logo Non nobis nati, emme ole syntyneet itseämme varten. Birgitta Vuorinen