Artikkelit

Vuonna 2024 yhteistyötä edistettiin maiden ministeriöiden välillä ja suomalaiset korkeakoulut olivat aktiivisia Intia-yhteistyössä

22.01.2025

Vuonna 2024 yhteistyötä edistettiin maiden ministeriöiden välillä ja suomalaiset korkeakoulut olivat aktiivisia Intia-yhteistyössä

Vuonna 2024 juhlittiin Suomen ja Intian diplomaattisuhteiden 75-vuotisjuhlaa – vuonna 2025 Suomen osaamisen keskeiset alat korostuvat Intian koulutusuudistuksessa ja valtakunnallisissa kehittämismissioissa

Vuonna 2024 vietettiin Suomen ja Intian välisten diplomaattisuhteiden 75-vuotisjuhlia. Juhlavuosi näkyi myös koulutus- ja tiedesektorilla – yhteistyötä edistettiin maiden ministeriöiden välillä ja suomalaiset korkeakoulut olivat aktiivisia Intia-yhteistyössä.

Intian parlamenttivaalien jälkeen julkistettu uusi budjetti painottaa koulutusta, työllistymistä ja Intian oman osaamisen nostamista monilla kriittisillä osaamisaloilla. Tämä realisoitui useiden isojen Intia missioiden lanseeraamisena. Intia jatkaa suuntautumista länteen erityisesti uusien ja kriittisten teknologioiden osalta. Näissä EU maat, ml Suomi, näyttäytyvät osaavina kumppaneina. Vuonna 2025 T&K:ssä kestävään kehitykseen liittyvät hankkeet – vihreä energiasiirtymä, kvanttiteknologia, AI, kestävä rakentaminen, avaruustieteet, kiertotalous – kasvattavat painoarvoaan. 

Mennyt vuosi 2024 toi New Delhiin niin jatkuvuutta kuin uusia tuulia. Uusi TFK-erityisasiantuntija aloitti tehtävässään toukokuussa maailman väkirikkaimmassa maassa, maailman suurimpien parlamenttivaalien ollessa käynnissä. Pääministeri Modi onnistui uusimaan mandaattinsa seuraaville viidelle vuodelle. Vahvistuneen opposition myötä hänen BJP-puolueensa menetti kuitenkin absoluuttisen enemmistönsä ja joutui muodostamaan koalitiohallituksen yhdessä alueellisten tukipuolueiden kanssa. Intian koulutus- ja tiedepolitiikan kannalta kymmenen vuotta kestäneen Modin valtakauden jatkuminen tarkoittaa jatkoa myös muun muassa NEP2020-koulutusuudistuksen toimeenpanolle ja hallituksen rahoittamien isojen infra-, tekoäly, -kvantti ja –avaruusmissioiden kaltaisille isoille ohjelmille, sekä ”Make in India” missiolle. Vuosi 2024 nosti myös tieteen turvallisuuden keskustelunaiheeksi EU maiden ja Intian välille Intian geopoliittisen aseman vuoksi idän ja lännen yhtymäkohtana, myös tässä teemme tiivistä yhteistyötä muiden EU maiden kanssa.

Vuonna 2024 vietettiin myös Suomen ja Intian diplomaattisuhteiden 75-vuotisjuhlia. Maiden välisen koulutusyhteistyön näkökulmasta juhlavuosi käynnistyi tammikuussa pidetyllä korkean tason dialogilla Intian ja Suomen opetusministeriöiden välillä. Yhteisjulistuksessa ministeriöt sopivat muun muassa uusien yhteistyömahdollisuuksien kartoittamisesta korkeakoulusektorilla opettajien ja opiskelijoiden liikkuvuudessa, yritysten ja korkeakoulujen yhteistyössä sekä harjoitteluohjelmissa. Intialaiset myös kannustivat suomalaisia korkeakouluja perustamaan kampuksiaan Intiaan. Tähän tarjoava aiempaa helpomman mahdollisuuden varta vasten perustetut GIFT –city erityisalueet.

Syyskuussa Helsinkiin kokoontui Suomen ja Intian välinen tiede- ja teknologiakomitea, jossa maiden tulevien vuosien yhteistyön painopistealueiksi määriteltiin vihreä energiasiirtymä, luonnonvarojen kestävä käyttö, ilmastonmuutos ja katastrofien hallinta sekä näitä tukevat uudet ja nousevat teknologiat. Lokakuussa New Delhissä kokoontui Intian ja Suomen välinen talouskomissio. Koulutus- ja tiedeyhteistyö olivat agendalla myös talouskomissiossa, jossa nousivat esiin erityisesti ammatillisen/työelämä osaamisen kehittäminen, kestävää kehitystä tukeva teknologia- ja tiedeyhteistyö sekä korkeakoulujen välinen yhteistyö. TFK asiantuntija osallistui aktiivisesti komiteoiden kokousten ja asiakirjojen valmisteluun ja näihin teemoihin liittyvän yhteistyön konkretisoiminen on osa TFK työn vuoden 2025 agendaa.

Ministeriöiden välillä solmitut yhteistyöasiakirjat ja julistukset edesauttavat suomalaisten ja intialaisten koulutus- ja tiedetoimijoiden konkreettista yhteistyötä. Ammattikorkeakoulujen, yliopistojen ja koulutusalan yritysten delegaatiot vierailivat Intiassa aktiivisesti edistämässä tutkimus- ja koulutusyhteistyötä ja opiskelijarekrytointia sekä kartoittamassa maan liiketoimintamahdollisuuksia alan messuilla ja vierailuilla eri organisaatioihin. Hyvänä esimerkkinä viime vuonna onnistuneesti käynnistyneestä yhteistyöstä on Intian mediassakin huomiota saaneen Punjabin osavaltion ja Turun yliopiston opettajien täydennyskoulutushanke, joka toi marraskuussa 72 punjabilaisopettajaa Suomeen opiskelemaan varhaiskasvatusta ja perusopetusta. Yhteistyö jatkuu ja laajenee tänä vuonna, ja on poikinut paljon kiinnostusta myös muista osavaltioista. Vastaavia mahdollisuuksia avautunee lisää koulutukseen ja sen uudistamiseen panostavan Intian hakiessa oppeja ja inspiraatiota Suomen kaltaisista maista. 

Intian korkeakoulusektori on voimakkaan kehityksen kohteena, korkeakoulujen määrä jatkaa nopeaa kasvua, kun maa tavoittelee 50%:n osuutta nuorista korkeakouluopintoihin vuoteen 2035 mennessä. Samaan aikaan opetussisältöjä uudistetaan, joten suurena haasteena tulee olemaan osaavien opettajien saaminen, nykyaikaisen infran rakentaminen ja yritysyhteistyön järjestäminen. Tutkimus- ja innovaatiokulttuuria kehitetään investoimalla tutkimus- ja innovaatiotoimintaan. Vuonna 2025 Intian isot kansalliset missiot tulevat vahvistamaan maan omaa osaamista monilla sektoreilla ja Make in India –missio pyrkii vähentämään Intian riippuvuutta Kiinasta mm. mikrosirujen, puolijohteiden ja sähkökulkuneuvojen akkutuotannossa. Intian avaruusohjelma etenee ja realisoituu Suomeenkin avaruusalan yritysten ja tutkimuksen yhteistyönä, kuten vihreän energiasiirtymän hankkeetkin. Puolustusteollisuus  ja –yhteistyö lisääntyvät tutkimuksen ja teknologian alalla, tässä entistä tärkeämpinä kumppaneina näyttäytyvät myös EU maat. Kiertotalous on nouseva teema Intiassa ja yhteistyökuvioita kehitetään myös Suomen kanssa. 

Intiassa korkeakoulutuksessa koulutuspoliittiset uudistukset pyrkivät lisäämään sekä työelämälähtöisyyttä, joustavuutta että kansainvälisyyttä. Uudistus lisää kansainvälisen yhteistyön mahdollisuuksia ja joustavoittaa korkeakouluopiskelua. Koulutussektorilla erityisen kehittämisen kohteena on osaamisen kehittäminen vastaamaan työelämän tarpeita. Skill India, Digital India ja Start Up India hankkeet pyrkivät lisäämään osaamista, yrittäjyyttä ja digitaalista lukutaitoa ja sitä kautta nuorten osaajien työllistymistä. Työsarkaa riittää maassa, jossa nuorista vain osalla on mahdollisuus käyttää internettiä ja suurin osa vielä  kymmenvuotiaistakin ymmärtää lukemaansa heikosti. 

Suomelle Intia tarjoaa nyt ja tulevaisuudessa jatkuvasti kasvavia mahdollisuuksia sekä korkean teknologian aloilla, vihreän siirtymän kuin koulutusosaamisessakin – Suomi tunnetaan onnellisuudesta, korkeatasoisesta koulutuksesta ja innovaatioista. Seuraamme maan kehitystä, koulutus- ja tiedepolitiikkaa ja pyrimme tuomaan uusia avauksia ja helpottamaan yhteistyömahdollisuuksia Intiassa. Osaavan työvoiman saanti Suomeen ja tähän liittyvät avaukset ovat osa vuoden 2025 toimia. Nyt on viimeistään aika lähteä Intian kehitykseen mukaan ja hyödyntää osaamisemme maassa, joka on monilla mittareilla yksi maailman suurimmista maista!


Teksti: Liisa Toivonen ja Joel Hakala

Kuvassa Global Summit on Skill Development - tilaisuuden paneeli. Kuva Joel Hakala.