Artikkelit
22.10.2024
Yhdysvaltojen opettajankoulutuksessa vaihtelua osavaltiotasolla
Yhdysvalloissa opettajankoulutus on läpikäynyt huomattavia muutoksia aina 1990-luvulta lähtien. Muutosten taustalla ovat olleet huoli opettajankoulutuksen kilpailukyvystä sekä myös opiskelijoiden huonot kansainväliset testitulokset. Opettajankoulutuksen transformaation myötä mm akkreditointivaatimuksia on uudelleen määritelty. Tietyistä yhteisistä linjoista huolimatta eri osavaltioiden opettajanpätevyyden vaatimuksissa on kuitenkin vaihtelua ja koulutuksen sisällöissä voi olla huomattaviakin eroja osavaltiosta ja oppilaitoksesta riippuen.
Opettajankoulutuksen muutoksen tuulet
Yhdysvalloissa opettajakoulutusta pidetään dynaamisena ja jatkuvasti kehittyvänä kenttänä, joka pyrkii mukautumaan modernin maailman haasteisiin. Perinteisesti opettajaksi haluavat suorittavat nelivuotisen kasvatustieteiden kandidaatin tutkinnon, sillä vain harva osavaltio vaatii opettajilta maisterintutkintoa. Opettajakoulutus sisältää pedagogisia opintoja, kuten kursseja kasvatustieteistä, oppimisteorioista, luokan hallinnasta ja opetussuunnitelmista. Käytännön harjoituksen ovat myös olennaisessa osassa Yhdysvaltalaisessa opettajakoulutuksessa. Se toteutetaan usein ns. "student teaching" -menetelmällä, jossa opettajaopiskelija opettaa kokeneen opettajan valvonnassa.
Opettajapula on ollut pitkään vakava ongelma Yhdysvalloissa, ja sen seurauksena monet osavaltiot tarjoavat vaihtoehtoisia keinoja opettajan sertifikaatin saamiseen. Näissä tapauksissa kandidaatin tutkinto säilyy kuitenkin usein perusvaatimuksena. Jos opettajaksi pyrkivällä henkilöllä siis on jo yliopistotutkinto opetettavasta aineesta, hän voi hakea opettajasertifikaattia käymällä osavaltiokohtaisen koulutusohjelman. Näitä Alternative Certification -ohjelmia tarjotaan usein sellaisille ihmisille, jotka ovat vaihtamassa uransa opettajaksi eri alalta.
Sertifiointi on pakollinen julkisten koulujen opettajille, mutta yksityiskoulujen osalta säännöt vaihtelevat. Osavaltioiden vaatimukset opettajan sertifikaatille vaihtelevat, mutta ne voivat sisältää kokeiden suorittamista, valvottua opetusharjoittelua ja tiettyjen kurssien läpäisemistä. Osavaltioiden välillä on myös eroja siinä, sallivatko ne sertifioimattomien opettajien palkkaamisen. Se on kuitenkin mahdollista vain tilanteissa, joissa koulutettuja opettajia ei ole saatavilla. Esimerkiksi vuosina 2020–2021 vain noin 2 % Yhdysvaltojen opettajista työskenteli ilman sertifikaattia.
Yhdysvaltojen opettajapulaan linkittyy useita haasteita. Tutkimukset ovat osoittaneet, että opettajakoulutuksen laatu vaikuttaa merkittävästi siihen, kuinka kauan opettajat pysyvät alalla. Kun kouluttamattomat opettajan viihtyvät alalla lyhyemmän aikaa, opetuksen laatua heikkenee ja se vaikuttaa negatiivisesti opiskelijoiden tyytyväisyyteen. Pula pätevistä opettajista on erityisen akuutti köyhemmillä alueilla, joilla huonosti koulutetut opettajat vaihtavat alaa yhä useammin. Kaikki 50 osavaltiota ovat raportoineet opettajapulasta, ja tilanteen ratkaiseminen vaatii merkittäviä toimenpiteitä. Tulevaisuudessakin opettajien alhainen palkkaus vähentää kasvatustieteiden opiskelun houkuttelevuutta yliopistoissa. Opettajien palkat vaihtelevat suuresti useiden tekijöiden mukaan, joista tärkein on osavaltio, jossa asut ja opetat. Työskenteletpä yksityisessä tai julkisessa koulussa tai opetatpa kesäkoulussa, opettamasi aine, kokemustasosi, opettamasi arvosana ja tutkinto ovat muita muuttujia, jotka vaikuttavat opettajien palkkoihin.
Yhdysvaltain työvoiman tilastotoimiston (U.S. Bureau of Labor Statistics) mukaan esikouluopettajien työpaikkojen määrän ennustetaan kasvavan 18 prosenttia vuosina 2020–2030, mikä on huomattavasti enemmän kuin kasvu millekään muulle ammattiryhmälle tänä ajanjaksona (ka. 8%). Opettajankoulutusohjelmiin ilmoittautuminen on kuitenkin laskenut kymmenen vuoden takaisesta tasosta 70%:iin aiemmasta. Ohjelmiin ilmoittautumisen lisäksi myös valmistuminen ohjelmista on vähentynyt tilastollisesti merkittävästi – Tässäkin tosin eroja osavaltiotasolla. Pandemian aikana, vuosina 2018–2019 ja 2020–21, 20 osavaltiossa havaittiin laskua opettajan ammattiin valmistumisessa, kun taas 31 osavaltiossa havaittiin nousua. Pandemian jälkeen on ollut havaittavissa positiivista suuntausta opettajankoulutukseen ilmoittautumisessa kun 39 osavaltiota on raportoinut ilmoittautumisten lisääntymisestä, kun taas 12 osavaltiossa havaittiin laskua.
Opettajapulaan vaikuttaminen on ollut myös Bidenin hallinnon agendalla ja Bidenin hallinto onkin viime vuosina panostanut myös opettajien koulutukseen. 38 osavaltiossa on otettu käyttöön uudenlainen opettajien oppisopimuskoulutus. Bidenin hallinnon aikana opettajien palkat ovat myös nousseet lähes kymmenen prosenttia. Lisäksi opettajien kouluttamiseen on investoitu lähes yhdeksän miljardia dollaria. Investoinnin kannustimena on saada opettajat pysymään alalla pidempään.
Opettajankoulutuksen näkymät Kaliforniassa
Kalifornia on yksi vaativimmista osavaltioista opettajankoulutuksen suhteen ja alue on myös itsessään haastava: Kalifornia on Yhdysvaltojen väkirikkain osavaltio lähemmäs 40 miljoonalla asukkaallaan ja siellä on myös eniten kouluikäisiä. Haasteensa tuo myös kulttuurien eri kirjo ja suuri määrä maahanmuuttajia, n. 25 prosenttia koululaisista opiskelee englantia ymmärtääkseen ylipäätään opetusta. Vastaava luku muualla maassa on n.9 %. Suuri ongelma peruskoulutuksessa Kaliforniassa on korkea koulunsa keskeyttäneiden määrä, erityisesti eri vähemmistöopiskelijoiden keskuudessa. Noin 22 % afroamerikkalaisista ja latinalaisamerikkalaisista kalifornialaisista elää köyhyysrajan alapuolella ja vain 68 % tästä ryhmästä valmistuu high schoolista.
Tällä hetkellä erilaisia opettajankoulutusohjelmia tarjoaa Kaliforniassa 25 julkista yliopistoa. Sisältö ja koulutuksen pituus vaihtelevat ohjelmittain/kouluittain. Saatavilla olevia opetusohjelmia ovat mm. ”PK-3 Early Childhood Education” (ECE) -erikoisopetus, jolla pätevöityy esiopetuksesta aina kolmannen luokan opettajaksi asti. Lisäksi löytyy usean aineen (Multiple Subject Teaching Credential training) koulutusohjelma, joka valtuuttaa haltijan opettamaan kaikkia aineita ja soveltuu laajimmin peruskouluopetukseen. Yksittäisen oppiaineen opetus- ja kasvatusalan erikoistutkinto taas sopii hyvin jos haluaa keskittyä opettamaan yhtä spesifiä oppiainetta esimerkiksi high school-oppilaille. Opetusohjelmia löytyy myös erityisopettajille, jotka työskentelevät mm. vammaisten parissa. Kaikissa ohjelmissa suoritetaan vähintään kandidaatin tutkinto. Usein opintoja suoritetaan kuitenkin yli tämän vähimmäisvaatimusrajan.
Alalle valmistuneet opettajat ovat kiinnostuneita työskentelemään Kaliforniassa, sillä useat julkiset koulut ovat nostaneet opettajien palkkoja hillitäkseen opettajapulaa. Kalifornian osavaltio panostaa myös opettajien kouluttamisessa käytännön osaamiseen. Kalifornian opettajien suoritusarviointi (The Performance Assessment for California Teachers) on arviointityökalu, joka on otettu käyttöön opettajakandidaattien opetuskyvyn arviointiin. Työkalu mittaa kykyä suunnitella ja toteuttaa opetusta sekä arvioida oppimista käytännössä. Opetuksessa oppilaiden osallistaminen ja opettajan itsereflektointi ovat keskeisessä roolissa. Opettajasertifikaatin voi saada ainoastaan jos läpäisee tietyt, 12 kalifornialaisen yliopiston määrittämät kriteerit ja tällä menetelmällä on pyritty edistämään opetuksen tasoa Kaliforniassa. Koulutuksen taso onkin ollut osavaltiossa nousussa, vaikka taso ei varmasti olekaan vielä kansainvälisesti mitattuna huippuluokkaa.
Sari Tojkander, TFK-erityisasiantuntija ja Tiia Kiuru, Edufi-harjoittelija, Los Angeles
Lähteitä:
https://onlinedegrees.sandiego.edu/alternative-teacher-certification-guide/
https://www.forbes.com/advisor/education/teaching/education-bachelors-degree/
https://learningpolicyinstitute.org/product/federal-role-ending-teacher-shortages-report
https://www.epi.org/publication/the-teacher-shortage-is-real-large-and-growing-and-worse-than-we-thought-the-first-report-in-the-perfect-storm-in-the-teacher-labor-market-series/
https://www.ed.gov/about/news/press-release/raising-bar-across-america
Teaching Performance Assessment (TPA) (ca.gov)
https://www.ctc.ca.gov/credentials/roadmap-to-teaching/becoming-a-teacher-in-california
https://soeonline.american.edu/blog/how-to-become-a-teacher/
Suomalainen laadukas opettajankoulutus kiinnostaa kovasti yhdysvaltalaisissa yliopistoissa. Kuva Utah Valley Universityn School of Education:n tilaisuudesta, jossa perehdyttiin suomalaiseen koulutusjärjestelmään ja opettajankoulutukseen. Kuva: Sari Tojkander marraskuu 2023, Utah.